POLIGAMI YUK


POLIGAMI YUK!.  Poligami  atau suami punya istri lebih  dari satu adalah  suatu syariat islam  yang mulia dan bisa bernilai ibadah. Bahkan menurut salah satu ulama yang bernama Syeh Mustafa Al-Adawiy, dalam kitabnya yang berjudul Ahkamun Nikah Waz  Zafaf, mengatakan bahwa hukum poligami itu adalah SUNNAH.

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya, dan rahmat-Nya, bahawa lamenciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." (Al-Qur'an, Surah ar-Ruum ayat 21)

Namun demikian, bagi laki-laki yang mau berpoligami hendaknya  memenuhi syarat-syarat sebagai berikut:
1. MEMBATASI JUMLAH ISTRI YANG AKAN DIKAWININYA.
"Maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu ber-kenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat." (Al-Qur'an, Surah an-Nisak ayat 3)
2. DIHARAMKAN MENIKAHI WANITA YANG MASIH ADA TALI PERSAUDARAAN.
"Sesungguhnya kalau kamu berbuat yang demikian itu, akibatnya kamu akan memutuskan silaturrahim di antara sesama kamu." (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
Bahawa Urnmu Habibah (isteri Rasulullah) mengusulkan agar baginda menikahi adiknya. Maka beliau menjawab; "Sesungguhnya dia tidak halal untukku." (Hadis riwayat Bukhari dan Nasa'i)
Seorang sahabat bernama Fairuz Ad-Dailamy setelah memeluk agama Islam, beliau memberitahu kepada Rasulullah bahawa beliau mempunyai isteri yang kakak beradik. Maka Rasulullah menyuruhnya memilih salah seorang di antara mereka dan menceraikan yang satunya lagi. Jadi telah disepakati tentang haramnya mengumpulkan kakak beradik ini di dalam Islam.
3. TIDAK MENIMBULKAN HURU-HARA DALAM KELUARGA  ( BAGI ISTRI & ANAK-ANAKNYA ).
4. BISA MEMBERI NAFKAH BAGI SEMUA ISTRINYA.
"Wahai sekalian pemuda, sesiapa di antara kamu yang berkuasa mengeluarkan nafkah, maka hendaklah kamu berkahwin. Dan sesiapa yang tidak berkuasa, hendaklah berpuasa."
5.BERLAKU ADIL
"Kemudian jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu), maka (kahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kaumiliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman." (Al-Qur'an, Surah an-Nisak ayat 3)
"Dan kamu tidak sekali-kali akan sanggup berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awang-awang)." An-Nisa ayat 129
Selanjutnya Siti 'Aisyah (r.a.) menerangkan, maksudnya;
Bahawa Rasulullah (s.a.w.) selalu berlaku adil dalam mengadakan pembahagian antara isteri-isterinya. Dan beliau berkata dalam doanya: "Ya Allah, inilah kemampuanku membahagi apa yang ada dalam milikku. Ya Allah, janganlah aku dimarahi dalam membahagi apa yang menjadi milikku dan apa yang bukan milikku."
 "Barangsiapa yang mempunyai dua isteri, lalu dia cenderung kepada salah seorang di antaranya dan tidak berlaku adil antara mereka berdua, maka kelak di hari kiamat dia akan datang dengan keadaan pinggangnya miring hampir jatuh sebelah." (Hadis riwayat Ahmad bin Hanbal)
Berlaku adil dapat dijelaskan sebagai berikut:
a. Berlaku adil terhadap dirinya sendiri.
Seorang suami yang selalu sakit-sakitan dan mengalami kesukaran untuk bekerja mencari rezeki, sudah tentu tidak akan dapat memelihara beberapa orang isteri. Apabila dia tetap berpoligami, ini bererti dia telah menganiayai dirinya sendiri. Sikap yang demikian adalah tidak adil.
b.  Adil di antara para isteri.
c. Adil memberikan nafkah.
d.  Adil dalam menyediakan tempat tinggal.
e. Adil dalam giliran.
f.  Adil terhadap anak-anak.

Nah itulah syarat-syarat bagi yang berpoligami.

Sekian, sampai jumpa di artikel lainnya. Wassalam

1 komentar :

  1. Sebenar nya berbicara jodoh semua orang berkepentingan krn itu seperti firman Allah هن لباس لكم وانتم لباس لهن Artinya mareka isteri adalah pakaian kamu d kamu jug pakaian bagi mareka.jadi bagaimana membutuhkan isteri juga isteri membutuhkan suami,cuma sangat tertutuplah bagi banyak perempuan,maka laki tidak bs berbuat banyaq tapi dengan ada nya medsos mulai agak sedikit terbantu.

    BalasHapus